Spørgsmål og svar

Vi har her samlet nogle af de mest stillede spørgsmål til vores rådgivere i kundeservice.

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du skulle have yderligere spørgsmål. 

Hvad skal jeg særligt huske når jeg skal flytte?

Skal du flytte, så husk at aflæse din vand- og varmemåler og indberet aflæsningen til kundeservice@gev.dk

*Er du bosiddende i Grindsted eller Stenderup-Krogager har vi mulighed for at fjernaflæse dine målere ved flytning.

Hvordan tilmelder jeg mig SMS-service om driftsforstyrrelser?

Du er automatisk tilmeldt vores SMS-service, hvis dit mobilnummer er offentligt. Vores SMS-service er gratis og du kan tilmelde dig her.

Framelder du dig SMS-servicen vil du ikke længere modtage driftsforstyrrelser gældende for alle vores forsyningsområder.  

Har du ikke modtaget en SMS?

Der kan være flere årsager til at du ikke har modtaget en SMS fra os. Det kan være fordi:

  • Dit mobilnummer er hemmeligt (Du er automatisk tilmeldt vores SMS-service, hvis dit mobilnummer er offentligt).
  • Du er flyttet, men dit mobilnummer er registreret på din tidligere adresse (Når du flytter til en anden adresse, skal du huske at melde flytning hos dit mobilselskab).
  • Der er opstået en akut situation og SMS-beskeden er ikke sendt fra GEV endnu. 
Hvem kontakter jeg udenfor normale åbningstider?

Ved akutte problemer udenfor vores normale åbningstid, bedes du kontakte vores vagttelefon:

El og vand: 40 96 12 65.

Varme: 40 96 12 66. 

Hvilken konto skal jeg betale til?

GEV Holding A/S

Reg.nr. og kontonr. 4394-16966916 

 

NB! Venligst skriv dit installationsnummer og kundenummer i kommentarfeltet til modtager. Du finder numrene oppe i højre hjørne på din opgørelse.

Kan jeg betale med Mobilepay?

Du kan betale dine regninger via MobilePay til Mobilepay-nummer: 877744

Ved betaling via MobilePay, beder vi dig om at oplyse dit installationsnummer i tekstfeltet til modtager. Nummeret finder du øverst i højre hjørne på din regning.

Hvordan fastsættes mit acontobeløb?

Dit acontobeløb fastsættes ud fra sidste års forbrug. Du skal være opmærksom på, at der kan forekomme udsving i dit forbrug, og at priserne kan have ændret sig fra det, du betalte i det forgangne år.

Der kan være forskellige årsager til at dit forbrug kan have ændret sig. Det kan bl.a. være, hvis der er sket en familieforøgelse eller at dine børn er flyttet hjemmefra eller andre forhold, der har ændret sig. 

Hvis du fx lige er flyttet ind i dit hus eller lejlighed, skønner vi dit acontobeløb ud fra et gennemsnitsforbrug. Du er velkommen til at aflæse måleren, når du modtager den første regning, og så regulerer vi acontobeløbet. 

Mit acontobeløb passer ikke med mit forbrug?

Du kan altid ændre det acontobeløb, som vi opkræver, hvis det ikke stemmer overens med dit forbrug. Tag kontakt til os, hvis du vil have ændret dit acontobeløb. 

Hvad er det gennemsnitlige forbrug for en familie?

En gennemsnitlig husstand på fire personer vil typisk forbruge:

Vand: 140 m3.

El: 4.500 KWH.

Varme: Kan være svært at forudsige, da det bl.a. afhænger af standen på huset eller lejligheden. 

*Bemærk at der er tale om en skønnet vurdering af årsforbruget for en gennemsnitlig husstand på fire personer

Hvordan behandler GEV mine personfølsomme oplysninger?

GEV A/S behandler dine personfølsomme oplysninger sikkert og fortroligt i henhold til GDPR, der trådte i kraft pr. 25. maj 2018. Personfølsomme oplysninger kan bl.a. omfatte:

  • Navn.
  • Adresse.
  • E-mail.
  • Telefonnummer.
  • CPR- og CVR-nummer.

Der må efter persondataforordningen ikke indsamles flere oplysninger om kunderne end nødvendigt. Dette skal forhindre unødvendig ophobning af personfølsomme oplysninger. De indsamlede oplysninger skal slettes, når de ikke længere er nødvendige for databehandleren.

Når GEV indsamler personfølsomme oplysninger om kunden, skal formålet derfor være sagligt og klart. Kunders personfølsomme oplysninger videregives kun ved samtykke med kunden. Personfølsomme oplsyninger kan indsamles af private virksomheder, og kan videregives til skattemyndigheder og offentlige myndigheder, hvis kræves af dem jf. persondataloven. 

Du kan læse mere om vores persondatapolitik her

Hvordan kan jeg få udbetalt mit tilgodehavende?

Udbetaling af tilgodehavende til kunder, der ikke er tilmeldt PBS, sker kun såfremt kunden har oplyst følgende:

  • Reg.nr. og kontonr. 
  • CPR- eller CVR-nummer 
  • Telefonnummer

Du kan ansøge om at få dit tilgodehavende udbetalt her

Har GEV en vejledning til at tænde min elmåler?

Hvis din elmåler fx har været afbrudt i forbindelse med flytning, skal du selv tænde for den igen. 

Det kan du læse mere om her

Hvordan betaler jeg min regning?

Vi foretrækker, at du tilmelder dig til betalingsservice, så dine regninger fra GEV bliver betalt automatisk og til tiden. Samtidigt undgår du kedelige rykkere og gebyrer. På denne måde får du også automatisk udbetalt dit tilgodehavende.

Du er også meget velkommen til at komme forbi vores kundeservice på Tårnvej 24 i Grindsted, hvor vi kan hjælpe dig med at betale dine regninger.

I kundeservice tager vi imod følgende:

  • Mobilepay
  • Dankort
  • VISA
  • VISA Electron
  • MasterCard
  • Maestro

Vi tager ikke i mod kontanter.

Hvem fakturerer GEV for?

GEV Holding A/S sender regninger ud for flere forsyninger i Billund Kommune, herunder:

  • Samstrøm A/S
  • GEV Varme A/S
  • GEV Vand A/S
  • Filskov Vandværk A.m.b.A.
  • Vesterhede Vandværk A.m.b.A.
  • Billund Drikkevand A/S
  • Billund Spildevand A/S
  • Billund Kommune

Alle kunder i Grindsted by og Stenderup/Krogager, som har fået fjernaflæste målere, opkræves kun for det faktiske forbrug.

Vær opmærksom på, at vi fra 2018 udsender 12 opgørelser i løbet af året. Vand- og spildevandskunder i resten af Billund Kommune modtager kvartalsvise a’conto opkrævninger.

Hvad med indbetalingskort / betalingsservice / e-boks og netbank?

Alle vores regninger udsendes via Nets. Er du tilmeldt til betalingsservice, vil dine regninger og bilag ligge i din netbank. 

*Hvis du har tilmeldt dig e-faktura, skal du huske at godkende betalingen i netbanken. Har du mod forventning ikke modtaget en regning fra os, men derimod fået en rykker fra os, er det en god idé at kontrollere din indbakke i netbanken. Det kan være at e-fakturaen er havnet der.

Vi gør samtidig opmærksom på, at nogle banker videresender e-fakturaen til din e-boks. Husk derfor altid at tjekke din indbakke i din e-boks. 

Du har også mulighed for at få tilsendt din regning via e-mail. Kontakt vores kundeservice på 75 32 11 66 hvis du vil benytte dig af denne mulighed. 

Er du ikke tilmeldt nogle services, vil Nets udsende et indbetalingskort samt bilag til dig med posten.

Vi sender ikke regninger til e-boks 

Kan jeg lave en betalingsaftale med GEV?

Har du problemer med at betale dine regninger, kan du kontakte vores kundeservice på telefon: 75 32 11 66 eller på mail: kundeservice@gev.dk for at lave en betalingsaftale med os. Det koster 260 kr. 

Ønsker du at indgå en betalingsaftale med os, skal den afvikles inden 3 måneder og skal være på minimum 500 kr. pr. afdrag. 

Vi indgår ikke betalingsaftaler, hvis:

  • Du får din regning månedsvis.
  • Du har fået en lukkevarsel.
  • Din forsyning er lukket.
  • Du allerede har en betalingsaftale.
  • Du har fået overdraget en restance til inkasso/gældsstyrelsen. 
Hvad er GEV's rykkerprocedure?

Vi har en fast rykkeprocedure, hvor en manglende betaling kan medføre til lukning af forsyningen. Har du først modtaget en lukkevarsel fra os, indgår vi ikke betalingsaftaler. 

Rykkerprocedure for GEV

  • Vi udsender rykkere cirka den 12. i måneden.
  • 10 dage senere kommer vi ud med en lukkervarsel på adressen, 3 dage senere kommer vi ud og lukker.
  • Læs mere om vores lukke- og genåbningsprocedure her
Hvad sker der, hvis du ikke betaler efter at din forsyning er blevet lukket?

Ved manglende betaling efter lukning, overdrages det skyldige beløb til retslig inkasso.

Udeståender overfor Billund Vand & Energi overdrages til inddrivelse via Gældsstyrelsen.

Gældsstyrelsen kan kontaktes på telefonnummer:
70 15 73 04

Kundeservice
Kunderservice2
Fandt du ikke det, du søgte?